دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان:

طبق قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سخت گیر تر از گذشته عمل می کنیم

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خاطر نشان ساخت: مبنای ما در کمیسیون مربوطه همان فرمانی است که در سال 81 از سوی مقام معظم رهبری به رییس جمهور وقت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی صادر شد و در آن بر اصولی چون عزم جدی برای برخورد قاطع با قاچاقچیان به طریقی که قاچاق برای آنها بر خلاف صرفه باشد و همچنین مبارزه با سرچشمه های قاچاق در مبادی ورودی تاکید شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "احمد ترحمی" روز يك شنبه، 19 مرداد، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص قاچاق کالا و ارز، خط مشی های قانون جدید قاچاق کالا و ارز در کشور را برای خبرنگاران بیان کرد و پاسخ گوی پرسش های آنها در خصوص وضعیت قاچاق کالا و ارز در استان شد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، سیاست ها و تغییراتی که در ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز رخ داده را دلیلی برای برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت: تا قبل از این تغییرات، جدید ترین قانونی که در این خصوص اعمال می شد مربوط به 20 سال گذشته بود.

وی با توضیح در این خصوص که قانون جدید در اواخر سال گذشته از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید، این قانون را پایه و اساس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین مبنای کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد.

وی افزود: این قانون همان فرمانی است که در سال 81 از سوی مقام معظم رهبری به رییس جمهور دولت اصلاحات صادر شد و در آن بر اصولی چون عزم جدی برای برخورد قاطع با قاچاقچی به طریقی که قاچاق برای آنها بر خلاف صرفه باشد و همچنین مبارزه با سرچشمه های قاچاق در مبادی ورودی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه این ستاد هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت در خصوص قاچاق کالا و ارز است، فرمان رهبری در سال 81 را مبنای عمل ستاد مرکزی استان عنوان کرد و خبر از عزم جدی برای برخورد قاطع با این پدیده نا مبارک در سطح استان داد.

بیشترین میزان کشف کالای قاچاق در پاسگاه شهرستان مهریز

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، ایستگاه شهید مدنی در شهرستان مهریز، خاتم الانبیا در شهرستان خاتم، ساغند در شهرستان اردکان، ایستگاه فراغه و ایستگاه عقدا را به عنوان 5 گلوگاه رسمی استان که ورود و خروج کالا های قاچاق از طریق آنها کنترل می شود، نام برد.

مدیر کل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری، از میان این 5 گلوگاه، بیشترین میزان کالا های کشف شده را مربوط به ایستگاه شهید مدنی واقع در شهرستان مهریز عنوان کرد و 45 درصد از این میزان را مربوط به این ایستگاه دانست.

وی از آمار پرونده های مرتبط با قاچاق در استان، ثبت 399 پرونده با ارزش ریالی 466 میلیارد ریال در سال 92 را نام برد و گفت: طبق آمار، در 3 ماه نخست امسال نیز در مقایسه با سال گذشته، 26 درصد با افزایش کشفیات مواجه بودیم.

ترحمی همچنین بیشترین میزان کالا های کشف شده در استان به صورت عمده را پوشاک، منسوجات، لوازم آرایشی، بهداشتی و اسباب بازی بر شمرد و از قطعات خودرو و موتور سیکلت نیز در رتبه های بعد نام برد.

وی افزود: کود، سموم کشاورزی، سوخت و فراورده های نفتی نیز از جمله بیشترین مواردی هستند که از استان به صورت قاچاق بیرون رفته است.

وی در این میان، لوازم آرایشی و بهداشتی را دارای حساسیت و تهدید بیشتری بر شمرد و اینگونه توضیح داد که چگونگی تولید و نگه داری این کالا ها استاندارد نیست و مهم تر اینکه بسیاری از برند های خارجی که در استان ما به فروش می رسد به صورت جعلی است.

این مقام مسئول، با اعلام این خبر که در استان یزد، مکانی به عنوان دپو یا بار گیری کالای قاچاق وجود ندارد، این مهم را از نقاط مثبت دانست و گفت: بارگیری بیشتر کشفیات نام برده، از استان ما نیست بلکه به دلیل قرار گیری در مسیر ارتباطی در ایستگاه های این استان ضبط شده است.

قاچاق عمده استان مربوط به گازوئیل و فراورده های نفتی

طبق گفته ترحمی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، عمده قاچاق استان متعلق به گازوئیل و فراورده های نفتی است و سیاست ویژه ستاد مرکزی نیز در وهله اول، مبارزه جدی با قاچاق های عمده است.

وی، شناسایی باند های قاچاق و مبارزه با مبادی ورودی همچنین مبارزه با جعل اسناد گمرکی را از اولویت های فعالیت های ستاد دانست و ایجاد محدودیت و نظارت جدی بر شرکت های مرتبط با فراورده های نفتی به همراه نظارت بر سوخت مورد استفاده کوره های آجر پزی را از جمله تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با قاچاق سوخت در استان عنوان کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که سیاست تدوین شده دولت در خصوص خروج از رکود اقتصادی، شرایط را به نفع تولید کنندگان داخلی رقم بزند و از خبرنگاران خواست برای تحقق این هدف از طریق اطلاع رسانی و فرهنگسازی با دولت هم گام باشند.

همچنین  یکی از مهم ترین سیاست ها در این خصوص را اتکا به نیرو ها و تولیدات داخلی با توجه به نامگذاری امسال به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و با نا مبارک شمردن پدیده قاچاق، آن را از نظر اقتصادی ضربه بزرگی به تولیدات داخلی قلمداد کرد.

مردم باید بدانند که پدیده قاچاق به زیان خود آنها است

ترحمی، تلاش برای فرهنگسازی و نهادینه شدن باور درست در خصوص قاچاق کالا و ارز در اذهان مردم را از جمله وظایف رسانه ها دانست و گفت: مردم باید بدانند که قاچاق کالا همراه با محروم شدن کشور از درآمد، لطمه زدن به صنایع داخلی و در نهایت ضربه به خود آنها است.

از سوی دیگر نیز بر لزوم نهادینه شدن این باور که قاچاق کالا و ارز موجب از دست رفتن فرصت های شغلی در صنایع داخلی، رواج پدیده اشتغال نا سالم، زیان مالیاتی و همچنین موجب رکود و تورم می شود، تاکید کرد.

در این خصوص که چه تدابیری برای ایجاد فرهنگسازی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق سوخت اندیشیده شده است، دبیر این ستاد تحقق فرهنگسازی را همراه با عزم ملی دانست و گفت: در این خصوص، دست نیاز ما به سوی اصحاب رسانه است.

وی ایجاد آرامش و ثبات در بازار، توجه به تولید داخل، عدم وجود رانت و همه راه هایی که احتمال فساد و سوء استفاده از قانون در آن وجود دارد را چشم اندازی دانست که در ستاد مرکزی برنامه ریزی شده است و گفت: تلاش ما در تحقق این برنامه همراه با کاهش رکود اقتصادی در استان است.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات