استاندار یزد:

راه اندازی کمیته های «گفتمان سازی» ، «مدل سازی» و «عملیاتی» در مسیر تحقق شعار سال / پیشنهاد استان یزد به دولت برای مردمی سازی معادن

استاندار یزد با حضور در برنامه «رو در رو با استاندار» رادیو یزد، ضمن تبیین عملکرد استان در سال گذشته، به برخی سوالات شهروندان در حوزه‌های مختلف پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در این برنامه با اشاره به راهکارهای استان برای تحقق شعار سال اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اقدامات بی‌نظیری در حوزه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی در استان انجام شد.
 
استاندار یزد به پیگیری‌های استان برای تحقق شعار «رشد تولید و مهار تورم» در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: ابتدای سال گذشته نرخ تورم نقطه‌ای در کشور ۵۵/۵ درصد و در استان یزد ۷۱.۹ بود و از سوی دیگر تورم ماهانه در کشور ۳.۷ و در استان یزد ۶.۸ ثبت شد.
 
وی رتبه بیست و نهم استان یزد در تورم ماهانه اسفندماه را نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲ دانست و عنوان کرد: طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای استان نیز به ۳۵ درصد و نرخ تورم ماهانه به ۱.۵ درصد رسیده است.
 
فاطمی در ادامه با اشاره به برگزاری نشستی با فعالین مردمی حوزه اقتصاد، گفت: در این راستا ستاد تحقق شعار سال در استان با راه اندازی کمیته‌های گفتمان سازی، مدل سازی و عملیاتی و با رویکرد بهره‌گیری از توان مالی، فکری و اجرایی مردم در امر اقتصاد تشکیل شد.
 
وی از تعاونی‌ها به عنوان مردمی‌ترین بستر برای تحقق شعار سال نام برد و افزود: راه‌اندازی سکوی تامین مالی، شرکت تامین سرمایه، شرکت سهام عدالت استان و شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌ها در راستای تحقق شعار سال در دستور کار قرار گرفته است.
 
استاندار یزد همچنین از پیشنهاد مجموعه استان به هیئت دولت در راستای مردمی سازی معادن خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس واگذاری معادن به مردم جهت سهیم شدن آنان در منافع این حوزه پس از اخذ مجوزهای قانونی انجام خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه سفرهای سال ۱۴۰۳ در سه مقطع زمانی پیش از ماه رمضان، ایام نوروز و تعطیلات عید فطر انجام شده است، گفت: بر اساس آمارهای رسمی میزان اقامت در استان نسبت به سال گذشته ۵ درصد و بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های یزد ۳۹ درصد افزایش داشته است.
 
فاطمی با بیان اینکه قرارگیری در مثلث طلایی گردشگری کشور بر اساس میزان سفرهای نوروزی تعیین نمی‌شود، خاطرنشان کرد: استان‌های یزد، اصفهان و فارس به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و آثار تاریخی متعدد به عنوان مثلث گردشگری معرفی شده‌اند بنابراین حذف یزد برداشت نادرست رسانه‌ای است.
 
استاندار یزد در پاسخ به سوالی در خصوص امنیت بافت تاریخی، گفت: این موضوع در شورای تامین استان مطرح و فراجا مسئولیت آن را پذیرفته و با فعالسازی دو ایستگاه پلیس و راه‌اندازی گشت‌های پلیس، گروه‌های مردمی، سرقت و مزاحمت‌ها در بافت تاریخی مدیریت خواهد شد.
 
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص برنامه‌های استان برای حمایت از بیماران خاص، توضیح داد: علاوه بر تقویت مجموعه بهزیستی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها، جلب حمایت صنایع و همچنین برگزاری نشست با خانواده‌های این بیماران در دستور کار دفتر اجتماعی استانداری قرار خواهد گرفت.
 
فاطمی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات استان برای پشتیبانی از نخبگان گفت: تجلیل از نخبگان و رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی کنکور در استان انجام شده و اداره کل آموزش و پرورش نیز برای سایر عرصه‌های فرهنگی و آموزشی برنامه‌ریزی کرده است.
 
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص راهکارهای استان برای توسعه فرش دستباف، بیان کرد: در این راستا هر ساله نمایشگاه فرش دستباف و کارگاه‌های متعدد برای انتقال تجربیات برگزار، انجمن فرش دستباف تشکیل و در کارگروه صادرات استان برای تسهیل صادرات این محصول تصمیماتی اخذ شد.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه از تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان پس از ۷ سال تک رقمی شد و پایین‌ترین نرخ بیکاری مردان با ۲.۹ درصد به استان یزد تعلق گرفت.
 
وی با تاکید بر اشتغال بانوان بومی و فارغ التحصیلان دانشگاهی، تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته نرخ بیکاری زنان در استان یزد به ۱۸.۴ درصد و نسبت فارغ التحصیلان از جامعه بیکار از ۶۰ به ۵۰ درصد رسید.
 
استاندار یزد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شغل‌های تحقق یافته در سال گذشته مختص افراد بومی در استان بوده است، گفت: تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۴۵ درصد از آن مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مدیریت اتباع خارجی در استان، توضیح داد: اتباع خارجی مجاز در چارچوب قانونی مدیریت خواهند شد اما تا این لحظه بیش از ۴۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی طرد شده‌اند.

فاطمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مدیریت تردد خودروها و موتور سیکلت‌ها در میدان خان یزد گفت: تامین اعتبار و تدوین و اجرای طرح جامع ترافیک بافت تاریخی یزد در دستور کار شورای ترافیک استان قرار دارد.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه در خصوص پیگیری حل مسائل سهامداران شرکت سیمان آزادگان اظهار کرد: سهامداران می‌توانند با ثبت نام و اعلام شماره شبای خود در سامانه www.azadegan.siman.com نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند.
 
وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سه تن از پاسداران سپاه الغدیر یزد در عملیات تروریستی راسک، گفت: بدون تردید برخورد لازم با عاملان و آمران این جنایت بر اساس سیاست‌های دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران و طبق سه اصل عزت، حکمت و مصلحت انجام خواهد شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات