استاندار یزد در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا در استان مطرح کرد؛

تحقق وعده دولت مردم برای رفع دغدغه‌های آبی استان با اجرای پروژه انتقال آب از خلیح فارس

استاندار یزد با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در استان به تبیین برخی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم، در دو سال اخیر پرداخت.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی به مناسبت هفته دولت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: مجموعه استان همواره قدردان خبرگزاری ایرنا در استان یزد بوده است که به صورت پویا و حرفه ای در عرصه اطلاع رسانی فعالیت می کند.
وی در ادامه به تشریح تلاش‌ها و اقدامات دولت در دو سال گذشته برای برون رفت از مشکلات پرداخت و یادآور شد: علاوه بر تولید و واردات واکسن‌های کرونا و ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹، دولت سیزدهم بدون حاشیه پردازی فروش نفت در کشور و همچنین ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها را افزایش داد.
استاندار یزد اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس به استان را نشان دهنده صادق الوعد بودن دولت سیزدهم دانست و گفت: حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است که برای حل اساسی این موضوع  اقدامات بزرگی انجام شد.
وی به تشریح سه پروژه بزرگ انتقال آب به استان پرداخت و یادآور شد: خط اول انتقال آب به استان با ۹۸ میلیون متر مکعب سهمیه تخصیصی از سرچشمه کوهرنگ از سمت اصفهان به یزد وارد می‌شود اما در طول سال‌های متمادی فقط بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب از این خط به استان یزد منتقل شده است.
دکتر فاطمی به تعرضات مکرر به خط اول انتقال آب به استان در سال های گذشته نیز اشاره و عنوان کرد: پس از اجرای پروژه های آبی مختلف در استان های درگیر تنش آبی در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ کیلومتر لوله گذاری از خط دوم انتقال آب شرب به استان از سوی یزد انجام شده است، گفت: ۵۰ درصد از تامین منابع مالی این طرح به عهده دولت است و ۵۰ درصد سهم استان باید از محل فروش اراضی کوثر و اموال مازاد دولتی در استان تامین شود.
فاطمی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان را مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد برشمرد و افزود: تامین منابع مالی پروژه خط انتقال ۷۳۰ کیلومتری آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان با دستور اکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و با همت آیت الله رئیسی و پیگیری معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور مصوب شد.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی آب شیرین کن های این پروژه در سواحل خلیج فارس تصریح کرد: پیش بینی می شود این پروژه با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود.  
استاندار یزد ادامه داد: به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.
وی به تشریح دلایل حقوقی واگذاری معدن به یک شرکت بخش خصوصی پرداخت و تصریح کرد: دولت صرفاً ۵۰ درصد از منابع مالی این پروژه را برای آب شرب مردم تامین می‌کند و مابقی باید توسط بخش خصوصی تامین شود.
 فاطمی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد سهم دولت به دلیل تعهد تامین آب شرب مردم بوده است، یادآورشد: با توجه به هزینه زیاد ۲.۵ یورویی جهت شیرین سازی و انتقال هر لیتر آب به استان، به زودی بعد از اعلام قیمت اولیه، بحث پیش فروش به بخش صنعت، کشاورزی و خدمات را آغاز خواهیم کرد.  
وی با اشاره به اجرای خط پدافندی آب در استان در راستای رفع دغدغه‌های آبی مردم، خاطرنشان کرد: با مشارکت مجموعه چادرملو، پروژه اتصال آب صنعت به شرب به طول 30 کیلومتر و اعتبار 900 میلیارد تومان اجرایی شد.  
استاندار یزد با بیان اینکه با اجرای پروژه مذکور، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است، افزود: هرچند دلیل افت فشار آب برخی محلات یزد، کمبود آب نبوده و در واقع به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، امکان تزریق بیشتر آب وجود ندارد.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش، پروژه دو بانده کردن محور یزد طبس را نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: علی رغم تصویب اعتبارات مناسب برای این پروژه در سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان اما با توجه به هزینه ۱۵ میلیارد تومانی جاده سازی برای هر کیلومتر، این بودجه کفاف حجم پروژه مذکور را نخواهد داد.
وی با اشاره به استفاده استان از ظرفیت معادن برای تامین اعتبار پروژه راهسازی یزد طبس گفت: علاوه بر تقبل یکی از مجموعه‌های معدنی استان برای اجرای ۳۰ کیلومتر از این مسیر، بخشی نیز توسط دولت و بخشی هم در تعهد مجموعه چادرملو قرار خواهد گرفت.
 فاطمی در ادامه با بیان اینکه تمامی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد همساز با مقتضیات فرهنگی اجتماعی شهرسازی و معماری استان به صورت ویلایی ساخته خواهد شد، اظهار کرد: بدون تردید قائل شدن این امتیاز برای ۶۰ هزار واجد الشرایط طرح نهضت ملی مسکن در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته است.
استاندار یزد همچنین از رتبه نخست یزد در تولید انرژی خورشیدی در سطح کشور خبرداد و گفت: در حال حاضر 100 مگاوات برق خورشیدی تولیدی استان به شبکه تزریق و قراردادهایی جهت تولید قریب به 377 مگاوات دیگر برق خورشیدی در استان یزد منعقد شده است.  
وی هدفگذاری استان یزد در حوزه تولید انرژی خورشیدی را تولید 2000 مگاوات برق خورشیدی و تبدیل به یکی از قطب های این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق استان تنها 2100 مگاوات است که براساس هدفگذاری مذکور، معادل تولید برق فعلی استان، برق خورشیدی تولید می شود.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری های مستمر تیم مدیریتی استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی جهت بازگشت یک درصد فروش معادن و 15 درصد حقوق دولتی به استان اشاره و تصریح کرد: ما حصل پیگیری های این حوزه، بازگشت 350 میلیارد تومان از محل معادن به استان؛ برای اولین بار در طول تاریخ استان بود.
عالی ترین مقام اجرایی استان به جنگ تمام عیار رسانه‌ای، اقتصادی و فرهنگی دشمن علیه ملت اشاره و عنوان کرد: می‌توان با جهاد تبیین حیله دشمنان را خنثی و در جهت امیدآفرینی در جامعه تلاش کرد.
 وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه جامع پارک علم و فناوری به وسعت 100 هکتار در محدوده کاریزبوم اظهار داشت: پیگیری احداث شهرک فناوری جهت توسعه زیرساخت‌های فیزیکی زیست بوم فناوری و دانش‌بنیان در دستور کار استان قرار دارد.
فاطمی با اشاره به کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی کشور در روزهای نخستین آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیز در فرمایشات خود شرایط کشور در زمان روی کار آمدن این دولت را سخت و دشوار توصیف کرده‌اند.
 وی با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب ذخیره کالاهای اساسی در کشور در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در برخی استان ها ذخیره کالاهای اساسی برای کمتر از 12 روز موجود بود و حتی سرپرست وقت بانک مرکزی تورم سه رقمی را پیش‌بینی می‌کرد.
 دکتر مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنانش اقدام دولت در واگذاری ۳ هزار قطعه زمین به خانواده‌های سه فرزندی و داری چهار قلو در استان را بی نظیر دانست و گفت: در حال آماده سازی ۲۰۰۰ قطعه زمین دیگر برای باقی مشمولین این طرح هستیم.
وی به مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد پرداخت و یادآور شد: تعهد ۱۲۰ درصدی تعهد اشتغال استان، جلب مشارکت ۲.۵ هزار میلیارد تومانی صنایع جهت تکمیل زیر ساخت‌های حوزه آموزش و پرورش، تولید بذر هیبریدی در استان برای اولین بار، انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ صنعتی به داخل استان گوشه‌ای از این اقدامات است.
استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی استان از محل مولدسازی اموال مازاد دولتی، پرداخت بالاترین میزان تسهیلات ازدواج، تامین قریب به ۴ هزار میلیارد تومان از منابع سفر اول و تدارک ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در سفر دوم رئیس جمهور، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان است.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات