در قالب پویش اطلاع رسانی انجام گرفت؛

تبیین دستاوردهای دولت در یزد در حوزه های اقتصاد و اشتغال

استانداری یزد شاخص ترین دستاوردهای دولت در حوزه های « اقتصاد و اشتغال » استان را در قالب یک بسته خبری منتشر کرد که در آن 11شاخص مهم معرفی شده و در همین چارچوب، دستاوردها در حوزه حوزه های اقتصاد و اشتغال نیز در این استان مرور شده است.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، به مناسبت هفته دولت، در قالب پویش «یزد ۲۰ ۲۰» از ۲۰ مرداد ماه به مدت ۲۰ روز، اقدامات و دستاوردهای دولت در استان یزد معرفی می شود.

در هفدهمین  روز اجرای این پویش، شاخص ترین اقدامات و دستاوردهای دولت در حوزه های  « اقتصاد و اشتغال » در استان یزد را از نظر می گذارنید.

اقتصاد و اشتغال


1- تک رقمی شدن نرخ بیکاری در سال 1401 پس از 7 سال از سال 1394


مجموعه اقدامات دولت مردم در استان موجب بهبود شاخص‎های بازار کار شده، به گونه ای که پس از 7 سال، استان یزد نرخ بیکاری تک رقمی را تجربه کرد.

2- رتبه دوم در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت  تبصره ۱۸ به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان

استان یزد از لحاظ جذب تسهیلات تبصره 18  رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. در شرایطی که اعتبار در نظر گرفته شده برای استان تنها 750 میلیارد تومان بود با پیگیری های های لازم، بیش از 1200 میلیارد تومان اعتبارات برای استان جذب شد که تحقق بیش از 160 درصدی داشته است.

3- رتبه دوم در کاهش نرخ بیکاری بانوان به میزان 6.6 درصد در سال 1401

طبق داده‌های مرکز آمار، شاخص‌های نرخ بیکاری در بازار کار زنان استان یزد بهبود چشمگیری یافته است. بر این اساس، یزد رتبه دوم در کاهش نرخ بیکاری بانوان به میزان 6.6 درصد در سال 1401 را کسب کرده است.

4- اشتغال 81 درصدی بومی ها در سال گذشته به میزان 19 هزار نفر

با توجه به سیاستگذاری استان برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و  ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ،سال گذشته 81 درصد شغل های تحقق یافته مختص افراد بومی در استان بوده که نشان از موفقیت استان در این حوزه، دارد.


5- تحقق 126 درصدی اشتغال استان

بر اساس برنامه کشور برای ایجاد سالیانه یک میلیون شغل، تعهد اشتغال استان یزد در سال گذشته 23 هزار نفر بود که به استناد آمار، به صورت ۱۲۶ درصدی محقق شده است.

6- پرداخت 982 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه تبصره ۱۶ در سال 1401

اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های تعاونی در حوزه فعالیت اقتصادی می توانند تقاضای تسهیلات قرض الحسنه از محل منابع قانون یاد شده برای اجرای طرح سرمایه گذاری اشتغال را انجام دهند.

7- افزایش نسبت منابع به مصارف سیستم بانکی استان به ۹۴ درصد

بر اساس آمار رسمی، 94 درصد اعتبارات جذب شده در استان در قالب تسهیلات پرداخت شده که از این حیث (نسبت مصارف به منابع بانکی)، استان یزد در زمره استان های برتر کشور قرار می گیرد.

8- استان برتر در شاخص های اقتصاد دانش بنیان


در ارزیابی های ملی از سوی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تجلیل صورت گرفته از استاندار یزد به عنوان استاندار برتر در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان، از استان یزد به عنوان استان برتر در شاخص های اقتصاد دانش بنیان یاد شده است.

9- تحقق بالاترین رشد اقتصادی در بین استان های کشور

​​​​​​​
مطابق برآورد مرکز آمار ایران، استان یزد رشد اقتصادی ۷.۵۵ درصدی را شاهد بوده و در این شاخص رتبه اول را در بین سایر استان‌ها به دست آورده است.

10- رتبه دوم در توسعه صنعت بیمه در کشور


11- رتبه سوم در توسعه بازار سرمایه در کشور

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات