بهره برداری از نیروگاه انرژی خورشیدی در سرزمین آفتاب تابان

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری و مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزدنوین گفت: در یک بازه زمانی چهار ساله، ۲ هزار مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در یزد ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، محمود وجدانی در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به ناترازی کشور در حوزه انرژی به ویژه در فصل تابستان که امسال پیک بار کشور را تا ۷۳ هزار و ۴۰۰ مگاواتی افزایش داد، گفت: طی سال‌های اخیر این ناترازی با خاموشی و فعالیت کمتر از ظرفیت صنایع و بخشهای پرمصرف در ایام گرم سال همراه بود که خسارات زیادی را بخش صنعت کشور وارد کرده است.
وی با بیان این که عمده تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی و سیکل ترکیبی انجام می‎شود، اظهار کرد: متاسفانه استفاده از  نیروگاه‌های تجدیدناپذیر مانند سیکل ترکیبی ضمن مصرف منابع انرژی کشور، منجر به آلودگی محیط زیست نیز می شوند در حالی که نیروگاه‎های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‎های خورشیدی نه تنها هیچ آلودگی به همراه ندارند بلکه با اقلیم کشور سازگاری بیشتری دارند.
وجدانی ظرفیت اسمی نیروگاه‌های فعلی استان یزد را ۲۵۰۰  مگاوات خواند و گفت: هرچند سهم اندکی از برق تولیدی در استان مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است ولی هم اکنون استان یزد با تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی رتبه اول کشور را از این حیث در اختیار دارد.
وی در مورد ظرفیتهای استان در زمینه تولید برق خورشیدی، گفت: استان یزد از ظرفیت استثنایی ۳۳۰ روز آفتابی با شدت تابش ۵.۵ کیلوات ساعت برخوردار است که با توجه به ظرفیت خوب و گسترده شبکه برق در استان، پتانسیل بالقوه‌ای را برای تبدیل یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در کشور و حتی جهان فراهم آورده است.
مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزدنوین عنوان کرد: در این سند تحولی استان ایجاد دو هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی چهار سال برنامه ریزی و بر همین اساس نیز تفاهم‌نامه‌ای بین استان و ستان با ساتپا منعقد شده است.
وی با بیان این که  ۱۸۵۰ مگاوات از این میزان انرژی شامل نیروگاه‌های بزرگ بیش از ۱۰ مگاواتی و ۱۵۰ مگاوات نیز از طریق نیروگاه‎های متوسط و خرد و خانگی مدنظر است، گفت: در رابطه با نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی شناسایی مناطق مستعد استقرار این نیروگاه‌ها و ظرفیتهای زیرساختی مورد نیاز برای هزار مگاوات تاکنون صورت گرفته و جهت ۹۵۰ مگاوت دیگر نیز در دستور کار است.
وجدانی اعلام کرد: در این راستا نیز تاکنون استان یزد در ۷۷۵ مگاوات مناقصه جهت ایجاد این نیروگاه‎ها موفق بوده که با ورود سرمایه‌گذار باید طی دو سال آماده بهره برداری شوند.
وی به تعهد صنایع بزرگ برای ایجاد نیروگاه‎های خورشیدی نیز اشاره کرد و گفت: صنایع استان برهمین اساس موظف به ایجاد ۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی هستند که برخی صنایع از جمله برخی فولادسازی‌ها و کارخانجات سیمان در این باره اخیراً اقداماتی را صورت داده‌اند.
به گفته این مسئول، ایجاد حدود ۷۰ مگاوات نیروگاه‌ خانگی نیز در استان دیده شده که با همکاری بخشهای مختلفی مانند بنیاد برکت، بهزیستی و کمیته امداد و سایر بخش‌ها دنبال می‌شود.
وی با بیان این که براساس قانون مصوب سال ۱۳۹۵ ادارات باید ۲۰ درصد برق مصرفی را با ایجاد نیروگاه‎های تجدیدپذیر تامین کنند، گفت: تاکنون این قانون عملیاتی نشده ولی در استان پیگیر اجرای آن هستیم و علاوه بر این استفاده از فضاهای در اختیار واحدهای صنعتی را نیز مورد اهتمام داریم.
وجدانی همچنین اظهار کرد: در قالب طرح ابداعی یزد، طرح تجمیعی نیروگاه‌های خانگی را در ابرکوه اجرایی کردیم که خوشبختانه در سطح کشور مورد استقبال قرار گرفته است.
معاون دفتر اقتصادی استانداری در پایان یکی از دیگر اقدامات در دست پیگیری استان را خورشیدی کردن چاه‎های کشاورزی برای معافیت از مدیریت بار در فصل تابستان برشمرد و گفت: در همین راستا تاکنون۲۵۰  چاه واجد شرایط شناسایی شده‌اند که تلاش داریم تا پایان امسال ۱۱۰ حلقه از چاه‎ها را به نیروگاه‎های کوچک خورشیدی مجهز کنیم.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات