برگزاری نشست خبری استاندار یزد به مناسبت هفته دولت

استاندار یزد در نشستی خبری با حضور جمعی از مدیران و اصحاب رسانه به تشریح برخی از اقدامات و فعالیت های دولت سیزدهم در استان پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در این نشست، به تشریح دلایل بالا بودن نرخ تورم در استان یزد پرداخت و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از مسئله اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸  قریب به 70 هزار بیمه شده غیربومی در استان وجود داشته است، عنوان کرد: در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶ و ۸ هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال ۱۴۰۱، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با ۱۴ هزار نفر افزایش به بیش از ۹۷ هزار نفر رسید.   
 
دکتر فاطمی اولین نیاز مهاجرین غیربومی را مسئله مسکن عنوان کرد و گفت: طبیعتا توقف تولید مسکن در طول قریب به 10 سال گذشته و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.  
 
استاندار یزد با اشاره به برخی تحلیل های اشتباه مبنی بر اینکه یزد گران ترین استان کشور در حوزه مسکن است، اظهارداشت: قیمت مسکن در یزد همچنان از بسیاری استان‌ها پائین‌تر است بطوریکه با هزینه خرید مسکن در یزد، امکان خرید منزل در بسیاری از استان‌های کشور وجود ندارد.
 
دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر بر افزایش نرخ مسکن و اجاره بها در استان، عدم افزایش قیمت های حوزه مسکن به مدت قریب به 4 سال و به تبع آن افزایش قیمت ها پس از این دوره 4 ساله است.
 
وی به تشدید نظارت ها بر بازار اجاره بها و مشاورین املاک در ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: طبق گزارش های اتحادیه مشاوران املاک استان، در پرتو افزایش نظارت‌ها، نرخ اجاره بها در یزد ۱۰ درصد کاهش یافته است.
 
استاندار یزد اظهار امیدواری کرد با بهره برداری از پروژه های نهضت ملی مسکن، افزایش نظارت ها بر بازار اجاره بها، آرامش نسبی بر بازار مسکن حاکم شود.
 
وی با اشاره به ضرورت وجود خبرنگارانی تخصصی برای برخی حوزه ها به ویژه حوزه اقتصاد، گفت: فعالیت خبرنگاران آشنا با اصطلاحات و تحلیل های حوزه اقتصاد، سبب ارائه تحلیل درست به مردم و ابهام زدایی از برخی شبهات می شود.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری های مستمر استان جهت ویلایی سازی پروژه های نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: رویکرد ویلایی سازی واحدها، متناسب با اقتضائات فرهنگی و اجتماعی مردم استان است.
 
دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: یزد؛ تنها استان کشور در زمینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت یک طبقه ی حیاط دار ویلایی است و این روال در استان های دیگر وجود ندارد.
 
وی در همین راستا تصریح کرد: در استان های دیگر  مقصود از ویلایی سازی پروژه های نهضت ملی مسکن، احداث ساختمان های دو یا سه طبقه ی حیاط دار است.
 
وی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات در زمینه پروژه های مورد پیگیری جهت حل تنش های آبی استان، گفت: در سالیان گذشته، سه شرکت معدنی گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو در قالب کنسرسیومی تحت عنوان «شرکت واسکو» اقدام به اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس کردند.
 
استاندار یزد طول خط اجرایی از محل دریا تا مجموعه چادرملو را قریب به 700 کیلومتر دانست و افزود: این خط با هزینه مجموعه های معدنی مذکور و با کمک دولت در قالب ارائه وام از محل صندوق توسعه ملی عملیاتی شد.  
وی با اشاره به برخی شبهات مبنی بر توقف اجرای پروژه انتقال آب به استان یزد، با وجود اجرای پروژه انتقال آب به استان اصفهان اظهارداشت: خط انتقال آبِ در حال اجرا برای استان اصفهان، توسط صنایع این استان در حال انجام بوده و نظیر خط انتقال آب به چادرملو است.   
 
وی با بیان اینکه تا قبل از دولت سیزدهم مردم استان از خط انتقال آب به چادرملو منتفع نمی شدند، اظهارداشت: به منظور انتفاع مردم استان از این خط و کاهش بخشی از تنش های آبی یزد، خط پدافندی آب از این خط تعریف و در دستورکار قرار گرفت.
 
دکتر فاطمی ادامه داد: با مشارکت چادرملو از خط انتقال آب به صنعت، خطی پدافندی به طول 30 کیلومتر اجرا و خط انتقال آب به صنعت، به مخزن شحنه؛ بزرگترین مخزن ذخیره آب یزد متصل شد.  
وی با بیان اینکه با اجرای پروژه مذکور، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است، افزود: این خط در حال حاضر قابلیت انتقال 300 لیتر بر ثانیه آب به مخزن شحنه را داشته و اقدامی ارزشمند در راستای کاهش دغدغه های آبی یزد محسوب می شود.

استاندار یزد با اشاره به طرح موضوعاتی در زمینه افت فشار آب در برخی مناطق یزد؛ با وجود اجرای خط پدافندی، تصریح کرد: دلیل افت فشار آب برخی مناطق، کمبود آب نیست بلکه به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، امکان تزریق حجم بیشتری از آب در شبکه برخی مناطق وجود ندارد.   
وی در ادامه از انجام مطالعات اجرای خط پدافندی آب برای شهرستان اردکان توسط چادرملو خبرداد و افزود: این خط با قابلیت انتقال 600 لیتر بر ثانیه آب به شهرستان اردکان، از محل تعهدات چادرملو اجرایی می شود.  
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: خط پدافندی آب شهرستان میبد نیز به همت صنایع میبد و با مشارکت مجموعه چادرملو پیگیری و عملیاتی خواهد شد.  
استاندار یزد در ادامه با اشاره به برخی حواشی مبنی بر توقف عملیات اجرای خط انتقال آب از دریا به استان؛ در همان مرحله کلنگ زنی و نبود منابع مالی اجرای آن، گفت: منابع مالی این طرح توسط دولت مصوب و به استان ابلاغ شده که در حال پیگیری موارد مربوط به آن هستیم.    
وی اعتبار اجرای پروژه مذکور را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و پیش بینی می شود با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود.  
دکتر فاطمی با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت تسریع در روند اجرای پروژه انتقال آب از دریا به استان، اظهارداشت: در پرتو تدابیر اندیشیده شده فاز اول اجرای پروژه در کمتر از یکسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم می شود.  
وی در ادامه یکی دیگر از اقدامات مورد پیگیری تیم مدیریتی استان را اجرای خط پدافندی عنوان و خاطرنشان کرد: با مشارکت چادرملو از خط انتقال آب به چادرملو خطی به طول 30 کیلومتر اجرا و این خط با اعتبار 900 میلیارد تومان به بزرگترین مخزن ذخیره آب یزد متصل شد.  
استاندار یزد با بیان اینکه با اجرای پروژه مذکور، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است، افزود: از زمان آغاز عملیات اجرایی، عملیات ساخت آب شیرین کن دوم شروع شد که اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصدی است.  
دکتر فاطمی همچنین با اشاره به شکل گیری جهاد آبرسانی به روستاهای استان؛ با همکاری مجموعه بسیج و سپاه گفت: پروژه های آبرسانی به 58 روستای استان دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصدی بوده و عملیات آن با سرعت در حال اجراست.  
عالی ترین مقام اجرایی استان همچنین از آبرسانی به قریب به ۴۰۰ روستای دیگر استان با اعتبار هزار میلیارد تومان خبرداد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مجموع در حوزه ی آب رسانی اتفاقات بسیار بزرگی ظرف کمتر از دوسال در حال پیگیری و اجرا است.   
 
استاندار یزد با اشاره به پیگیری مسئله جوانی جمعیت در استان با ابزار ترک فعل، گفت: در صورت کوتاهی هر مسئول استان در انجام وظایف مربوط به جوانی جمعیت،  گزارش ترک فعل از سوی سازمان بازرسی جهت معرفی به نهادهای قضایی اعلام می‌شود.  
وی افزود: استان یزد در اعمال سیاست‌های قانون جوانی جمعیت در مقایسه با سایر استان ها پیشتاز و پیشران است.  
دکتر مهران فاطمی با اشاره به ضعف اطلاع رسانی در تمامی دولت‌های گذشته اذعان کرد: علی رغم تلاش‌های انجام شده، در بخشی از سیستم اطلاع رسانی و روابط عمومی‌ دستگاه های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که در شورای اطلاع رسانی استان به آن پرداخته می‌شود.  
وی عنوان کرد: در هفته دولت امسال شاهد طرح‌های متنوع‌تری در این حوزه بودیم هرچند هنوز کافی نیست و رسانه‌ها هم باید طرح های پیشنهادی خود را برای پیگیری اعلام کنند.  
دکتر فاطمی در پاسخ به سوالی مبنی بر برجسته کردن نقاط ضعف و کم‌رنگ جلوه دادن اقدامات مثبت دولت توسط برخی رسانه‌ها، گفت: برآیند تمام اطلاع رسانی‌ها باید امید آفرینی در جامعه باشد.
 
وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی دستگاه ها و در دسترس بودن تمامی مدیران استان، یادآور شد: در صورت اعلام کتبی رسانه‌ها تذکرات لازم داده خواهد شد چرا که مدیر غیر شفاف جایگاهی در دولت سیزدهم ندارد.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان دلیل کوچ برخی از دانش بنیان ها از استان را توسعه فضای کسب و کار این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: در مقابل به دلیل حمایت‌های مختلف مجموعه استان از شرکت‌های دانش بنیان، تقاضاهای زیادی نیز برای فعالیت در استان یزد وجود دارد.

وی با اعلام اینکه ارزش واقعی صادرات قابل محاسبه از مبدا استان یزد ۳ برابر آمار رسمی اعلام شده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه همه صادرات یزد از سکوی گمرک استان انجام نمی‌شود، آمار ۴۷۰ میلیون یورو اعلام شده کمتر از عدد و رقم واقعی یعنی یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون یورو است.  
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش پروژه دو بانده کردن محور یزد طبس را نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: علی رغم تصویب اعتبارات ۳۲۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در سفرهای رئیس جمهور به استان اما با توجه به هزینه ۱۵ میلیارد تومانی جاده سازی برای هر کیلومتر، این بودجه کفاف حجم پروژه مذکور را نخواهد داد.  
وی با اشاره به استفاده استان از ظرفیت معادن برای تامین اعتبار پروژه راهسازی یزد طبس گفت: علاوه بر تعهد یکی از مجموعه‌های معدنی برای اجرای ۳۰ کیلومتر از این مسیر، بخشی نیز توسط دولت و بخشی هم در تعهد مجموعه چادر ملو قرار خواهد گرفت.
 
فاطمی با اشاره به تعهدات متعدد شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در طرح‌هایی نظیر خط پدافندی آب، شرکت هواپیمایی یزد ایر و دو جاده‌ بافق به سیروس آباد و بهاباد، عنوان کرد: در این پروژه نیز از ظرفیت این مجموعه بهره خواهیم گرفت.  
 وی با بیان اینکه در توافق با معاون معدنی وزارت صمت، تعهد چادرملو در تکمیل ۸۰ کیلومتر از جاده یزد طبس از محل تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن انجام خواهد شد، افزود: طبق این قانون در صورت هزینه‌‌کرد شرکت‌های معدنی در محل آسیب‌های معادن، مشمول تخفیف ۲۰ درصدی از پرداخت حقوق دولتی خواهند شد.  
استاندار یزد در ادامه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به مسئله معیشت، خاطرنشان کرد: طبق اعلام مرکز آمار ایران درآمدهای خانوارهای یزدی در سال حدود ۸ درصد از میانگین کشوری بیشتر و در مقابل هزینه خانوارهای یزدی از میانگین کشوری ۱۱ درصد کمتر است.  
وی با بیان اینکه آمار فوق در تضاد با معرفی یزد به‌عنوان گران‌ترین استان کشور است، تصریح کرد: در غیر این صورت این حجم از مهاجرت‌ها به استان یزد هرگز  اتفاق نمی افتاد.  
دکتر فاطمی با اشاره به رتبه اول خانوارهای یزدی در میزان پس انداز در کشور، تصریح کرد: همچنین، یزد بعد از استان تهران بالاترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی در کشور را به خود اختصاص داده که باید در کنار آمار تورم، توجه بیشتری به آن شود.  
فاطمی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ استان عملیات بارگذاری صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز اقدام متوقف شد، گفت: بیش از ۳ هزار مجوز صادره قبل از مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به کمتر از ۱۲۰۰ مورد رسیده که این تعداد نیز مربوط به صنایع پیشرفته نظیر نساجی، ماشین سازی، صنایع الکترونیک و پلیمری است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش از تکمیل زیرساخت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مورد پیگیری در استان نام برد و اظهار کرد: استان یزد در صورت عدم توجه به توسعه زیرساخت‌های جاده، برق، آب و گاز در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
 
استاندار یزد با اشاره به افزایش ۶ درصدی مصرف انرژی در استان یزد طی سال جاری خاطرنشان کرد: برای اولین بار در استان میزان مصرف از میزان عملیاتی تولید برق پیشی گرفت.  
وی به پیشتازی استان یزد در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی نیز اشاره و عنوان کرد: در همین راستا ۱۰۰ مگاوات به شبکه اضافه و قرارداد ۴۲۶ مگاوات دیگر هم منعقد شده است.  
عالی ترین مقام اجرایی استان خوراک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی چادرملو را از سوخت گاز دانست و گفت: میزان آلایندگی این نیروگاه از میزان مجاز بسیار کمتر است و به هیچ عنوان از سوخت فسیلی استفاده نمی‌شود.  
 وی با بیان اینکه با احداث نیروگاه چادرملو ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق استان اضافه خواهد شد تاکید کرد: امروز باید برای آینده برنامه‌ریزی و برق و زیرساخت‌های مورد نیاز استان را تامین کنیم.
 
استاندار یزد در پایان مسئله محیط زیست را از جمله مسائل اساسی و مهم استان برشمرد و گفت: بر این اساس، تمامی پروژه‌ها همانند پروژه‌های آبی استان در کارگروه ارزیابی زیست محیطی بررسی و با رعایت ملاحظات زیست محیطی مسائل مختلف پیگیری خواهند شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات